پارکاب

هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند

هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند

تدبری در سوره مبارکه بینه (1)

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۴ ق.ظ
تدبری در سوره مبارکه بینه (1)
درنگ:
1- کافرینِ مشرک و اهل کتاب، از چه چیزی جدا نبودند؟
2- بین مشرک و اهل کتاب قبل و بعد از آمدن «بینه» چه فرقی هست؟

تلنگر: حجت تمام شد! (1)
به مسیحی و یهودی و مشرک نگاه می‌کند و می‌بیند که در ظاهر خیلی آدم خوبی است؛ یعنی اگرچه نماز نمی‌خواند و خمس و زکات نمی‌دهد، ولی در بقیه کارها شبیه مسلمان‌ها- و بلکه به قول بعضی بهتر از مسلمان‌ها- است! آن وقت برایش سوال می‌شود که پس این‌ها چه فرقی با ما دارند؟ حتی شاید این مساله برای خود مشرکین و اهل کتاب جدی‌تر باشد. یعنی می‌گویند ما به آن چه مسلمانان ایمان ‌آوردند، ایمان نمی‌آوریم ولی در زندگی دنیا مثل یک شهروند خوب زندگی می‌کنیم تا خوشبخت شویم!

اما این حرف‌ها و سوال‌ها برای قبل از این است که «بینه» -یعنی دلیل آشکار- آمده باشد و حجت را برایشان تمام کرده باشد. بینه چیست؟ همان پیامبری که از سوی خدا آمده است تا قرآنِ پاک- همین کتابی که مطالبش محکم و استوار است- را برای همه مردم- از مسلمان گرفته تا مشرک و یهودی و مسیحی- بخواند تا ایمان بیاورند و با آن دنیایشان را برای آخرت آماده کنند. چون که زندگی به این دنیا ختم نمی‌شود و سرای آخرتی هم هست. آن وقت است که فرق مومن و کافر معلوم می‌شود.

پس هیچ‌کدام از این اقوام و آئین‌ها از سنت هدایت خارج نیستند و بعد از آمدن هدایت، جایی برای بهانه نخواهند داشت...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
‏لَمْ یَکُنِ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکینَ مُنْفَکِّینَ حَتَّى تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ (1) رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ یَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً (2) فیها کُتُبٌ قَیِّمَةٌ (3)
تدبر
tadabbor.org  
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۲
پارکاب

نظرات  (۱)

واقعا عالی بود کل وبتون سلامت باشین و تندرست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">